Az Uniós törvények értelmében fel kell hívnunk a figyelmét arra, hogy a Style Jacht Kft. weboldala is ún. "cookie"-kat, vagy "sütiket" használ. A sütik apró, tökéletesen veszélytelen fájlok, amelyeket a weboldal helyez el az Ön számítógépén, hogy minél egyszerűbbé tegye Ön számára a böngészést. A sütik az oldal jobb és gyorsabb működését segítik elő. A sütiket letilthatja a böngészője beállításaiban. Amennyiben ezt nem teszi meg, illetve ha az "Engedélyezem" feliratú gombra kattint, azzal elfogadja a sütik használatát.

A hajóépítésben korábban magától értetődő volt, hogy aki megengedhette magának, az Myanmarból importált teakfából készítette a hajófedélzetet. Az ok egyszerű: ez a legjobb. Az északnyugat-ázsiai országban (amit korábban Burmaként ismertek) az áhított trópusi fa még mindig elérhető. Őserdő borítja az ország földterületének több, mint egyharmadát. Mivel a majd’ 40 méter magas, százéves fákat évtizedeken keresztül kíméletlenül vágták és nem telepítették újra, Myanmar erdőségeiben megfogyatkoztak a fák. 2013-ban az EU elfogadott egy fakereskedelmi rendeletet az illegális fakitermelés és- kereskedelem elleni küzdelem érdekében. Második lépésként a myanmari katonai puccsot követően szankciókat kezdeményeztek az állami tulajdonú Myanmar Timber Enterprise ellen, aki a fakitermelés és-export kizárólagos jogait birtokolja. Az illegális kivágásból származó faanyagot nem engedték be az EU területére. A cél az volt, hogy gazdasági nyomással rávegyék a rezsimet az emberi jogok tiszteletben tartására és a fenntartható erdőgazdálkodásra. A teak-üzlet jövedelmező bevételi forrást és devizabeszerzést jelentett a hatalmon lévők számára. A myanmari korrupt kormányzati tisztviselőkből, nemzetközi fakereskedőkből és fűrészüzemekből álló kartell alig tett erőfeszítéseket az uniós korlátozások betartására.

A mai napig nem tartja magát mindenki a beszállítási tilalomhoz. Csak 2022-ben többezer m3jutott el az EU-ba horvát, olasz vagy lengyel közvetítőkön keresztül – vizsgálta ki egy kutatócsoport, amelyben az NDR, a WDR, a "Süddeutscher Zeitung" és a "Spiegel" újságírói is részt vettek. Három német vállalat különösen a középpontba került a témával kapcsolatban. A kutatócsoport felkereste a vállalatokat („Alfred Neumann GmbH” Seevetalból, “Koch Furniere” Dortmundból és “WOB Timber” Hamburgból), akik az elmúlt években állítólag többezer m3teakfát importáltak illegálisan, mintegy hétmillió euró értékben. Neumann és a WOB tagadta a vádakat, Koch nem válaszolt a kutatócsoport kérdéseire. Európa egyik legnagyobb fakereskedője, az osztrák JAF-csoport elismeri, hogy 2022-ben többezer m3teakfát importált megkérdőjelezhető forrásból. Az NDR jelentése szerint egy szóvivő azt állítja, hogy a teakfát nyilvánvalóan a szankciók kiszabása után vágták ki.

Meghibásodtak azok a belső ellenőrző rendszerek, amelyeknek meg kellett volna akadályozni az ilyen behozatalt. Az eset kivizsgálásával több ügyész is foglalkozik.

A Myanmarból származó kezeletlen teakfa egészen a közelmúltig aranyárban volt (legutóbbi ára 6,6 millió/m3). A különösen időjárásálló fa csúszásmentes, a feldolgozás során könnyen hajlítható és hajlítás esetén sem törik el. A természetes burmai erdőkből származó teakfa időjárásállósága régóta az egyik fő érv amellett, hogy hajóépítésben használják, különösen a kiváló minőségű skandináv stílusú vitorlások esetében. Ráadásul a természetes növekedés hosszú törzseket eredményez, ami különösen a mega -és gigajachtok esetében fontos, mivel a lécek így homogénebb összképet adnak. A hosszantartó növekedésnek köszönhetően az évgyűrűk nagyon közel állnak egymáshoz, ami finom, szigorúan párhuzamos szálakat eredményez. Ez talán a legnagyobb optikai érték, mivel lefektetve az egyenes szálú fa optikailag meghosszabbítja a fedélzetet, s ezáltal a hajó egész testét.

Nincs még egy olyan vállalat, amihez annyira hozzátartozna a teak, mint a Hallberg Rassyhoz. Nem meglepő tehát, hogy a svédek tartózkodóak voltak, mikor a fa cseréjéről volt szó. Ennek ellenére 2022 közepe óta már az Ecodeck poliuretán anyagával dolgoznak. Az olyan hajógyárak, mint a Saffier és a Sirius, már évekkel ezelőtt eltávolodott a teakfa felhasználástól és kutatások kimutatták, hogy az összes jól ismert hajógyár – a luxusmárkáktól, mint a Nautor Swan, egészen a Beneteau csoportig – elfordulnak a természetes erdőkből származó teakfától. A „teakfa stratégiával” kapcsolatos kérdésekre a válasz általában a következő: legális teakfa, fenntarthatóan termelve.

A Nautor Swannál például már tesztelik a világ különböző részeiről származó, minősített teakfát. „Egy teak-alternatívát nem lehet azalapján megítélni, ahogyan újonnan kinéz, hanem csak idővel” – mondta a Nautor Swan Group műszaki és működési igazgatója, kiemelve a klasszikus teak jelentőségét. „Segítettünk faipari partnerünknek a legális burmai teakfa maximális beszerzésében. A rengeteg megrendelésünk tudatában könnyebb volt a hosszú távú tervezés, de még így is csak a 2023-as gyártáshoz elegendő készletünk van.”

A Sunseeker továbbra is kínál teakfát a szintetikus fedélzetek mellett, de ez fenntartható és FSC-tanúsítvánnyal rendelkezik. Ezt használták többek között a Düsseldorfban bemutatott Manhattan 68-on is. A deszkák a szokásosnál rövidebbek, és nincs olyan keskeny és egyenes szálfolyásuk, mint a természetes erdei teaknek, de az alternatíva színárnyalata nagyon közel áll az eredetiez. A Pearl 72 fedélzetét is „ültetvénytekfával” borították. Az angolok Kínában gyártják a jachtjaikat és Ázsiából szerzik be a fát. A trópusi fa ezen változata ellenőrzött körülmények között tíz-tizenöt évig nő, és rendszeresen metszeni kell, hogy ne legyenek ágak a törzsön. Néhány jachton ezért egy rendkívül valósághű utánzatot láthatunk: öntött teakfát. A Fineline nevű változathoz az FSC erdőkből származó furnérokat egy deszka alakra ragasztják, aminek eredményeként a felületen szigorúan párhuzamos rostok jelennek meg, amelyek nagyon hasonlítanak a burmai teak keskeny évgyűrűihez.

A minősített ültetvényekről származó teak mellett más alternatívák is vannak a fedélzet kialakítására, például teak vagy parafa alapú szintetikus burkolatok. És nem csak a normál hajóosztályokon, hanem a szuperjachtok területén is, ahol eddig szinte természetesnek számított a teak fedélzet. A Nautor például parafát kínál lehetőségként a ClubSwan-okhoz, a ClubSwan 43-nál még a hajó belsejében is. A parafa alapvető tulajdonságai szinte teljesen ideálisak fedélzetburkolatnak, könnyen tisztán tartható és előre gyártott lécenként is lefektethető.

Egy másik alternatíva a Tesumo. A Lürssen hajógyár és a Göttingeni Egyetem egy kutatási projekt keretében fejlesztette ki az anyagot, amelyet a Wolz Nautic-kal közösen értékesítenek. Alapja egy ellenőrzött, fenntartható erdőgazdálkodásból származó természetes, gyorsan növő fa, amelyet háromlépcsős módosítási eljárással finomítanak. Michael Wolz magabiztos a témával kapcsolatban, azt nyilatkozta:

„Kisebb jachtokon teszteljük, amik több mint hat éve vannak a vízen, és hibátlanul működnek.”

(Felhasznált cikkek: Die Yacht Magazin, S., Gehlhaus, T., Frauen, 2023.)

Mit tud ehhez hozzászólni egy kis magyarországi cég, a Style Jacht Kft.? Cégünk évi teak felhasználása a legjobb években sem volt több, mint 1-1,5 m3. Scholtz 8.8 típusunk, melyből eddig 35 egység készült, zömmel valódi teak deckborítást és teak hajóbelsőt kapott. Egy-egy ilyen hajó nemesfa mennyisége nem több, mint 0,3 m3. Igazi értékét nemcsak e csodálatos fa adja, hanem a hozzáadott precíz többszáz órás asztalosmunka is. Jelen helyzetben kijelenthetem, hogy a valódi teakfát semmi sem pótolhatja. „Guminő” mondhatnánk! Bár fenti cikkből kiderül, hogy nagy erőkkel dolgoznak megfelelő helyettesítő anyagok létrehozásán, de eddigi (5-6 év) tapasztalataim alapján senki sem gondolja, hogy csíkos szalonnabőrrel borított hajóban szeretne vitorlázni. Egyes hajóépítők örülhetnek is az egy elemből számítógéppel kiszabott, egy műveletben felragasztott terítéknek, hogy aztán ugyanannyiért adják, mint a valódi teakfát. Megfigyelhető viszont az is, hogy a Saffier visszavonult a klasszikus formáktól, mert a modern formák jobban harmonizálnak a műteakkel.

Jelenleg jobban szimpatizálunkk a parafa (könnyebb, mint a teak), illetve a különlegesen kezelt egyéb fafajok felhasználásával. Van olyan fafaj, pl.: iroko, mely végeredmény szempontjából szimpatikus, de nehezen feldolgozható. Tudomásul kell venni (talán örülni neki), hogy mi a jelen. Thaiföldön járva döbbenten láttam, hogy a Chiang Mai őserdő inkább bozótosnak tűnt, mint őserdőnek. Csak néhányszáz méternyire egymástól lehetett látni egy-egy nagyobb fát.

Cégünk rendelkezik még néhány hajóra valódi teak nyersanyaggal (szerencse a hosszú természetes szárdásnak) régebbi beszerzésből és vásároltunk kipróbálásra „plantás” teakból is. Egy biztos, megint egy gyönyörű kézműves szakmával lesz szegényebb lesz a világ. Szívesen vállalunk még néhány hajót eredeti teakfával és tartalékolunk anyagot klasszikus hajók felújítására is.

Scholtz Imre
Style Jacht Kft.
ügyvezető, tulajdonos

Elérhetőségünk

Cím: Hajmáskér Hrsz.020/1, H-8192
E-mail: info@stylejacht.hu
Mobiltelefon: +36/30-940-1251